söndag 4 september 2011

...för att inte tala om taktiken

Med hänvisning till och påbyggnad på Johannas senaste inlägg om teknikpass, skulle jag vilja introducera vad som i min värld har kommit att bli det fjärde benet av klättring: Taktik.

En av de aspekter som tilltalade mig direkt med klättring och som fortfarande gör det, är att man blir stimulerad på så många olika sätt. Tidigt identifierade jag de tre aspekter som man måste applicera på klättring i ungefär lika mängd för att utvecklas. Fysik, teknik och mentalitet. Fysiken är kanske mest självförklarande, speciellt för icke-klättrare; självklart måste man vara fysiskt stark för att orka klättra en viss typ av svårighetsgrad. Tekniken är minst lika viktig och kanske den aspekt där man skördar störst framsteg med endast små förbättringar inledningsvis. Mental styrka avfärdas nog av många som begränsande faktor för vidare utveckling, eller är mer svåridentifierad och svårförbättrad och ignoreras därför. "Den här leden är helt enkelt för tung och svår för mig" tänker många istället för att försöka känna efter om det inte är deras vacklande mentala mindset som sätter upp hinder i huvudet.

Jag tror att jag har gjort störst framsteg hittills inom just det mentala och det tekniska. Mina styrketester visar på nära nog noll förbättring, trots detta klättrar jag bättre och bättre. Men nu kommer en till aspekt in i det hela och bökar runt i huvudet. Jag måste ha en game plan för att fixa vissa leder som verkligen ligger på - eller "bortom" - min gräns. En taktik för hur leden ska klättras. Då menar jag inte hur jag ska ta det och det greppet, om jag ska heelhooka, hur jag gör invridningen rätt osv. Jag talar om planering, och då i en större bemärkelse än bara att läsa greppen på leden. Med taktik innefattas även tempo, när ska man accelerera vidare och när ska man ta det lugnt och metodiskt, när ska man gå "A muerte!" på väggen och när ska man chilla, från vilka positioner ska man klippa, vad är bästa vilostället, ska jag skippa det näst sista klippet etc etc... taktik helt enkelt!

Där teknik och mentalitet alltid har samma grunder, blir taktik mer något som måste anpassas för varje led, varje problem. Efter att ha jobbat och jobbat på 7a+ projektet inser jag hur det är precis taktik som saknas och som faktiskt börjar ta form i mitt huvud för att klara leden. Det ger ytterligare djup och ännu en aspekt att ta till sig som klättrare. De senaste tränarledda passen innan sommaren innehöll mer och mer snack om just planering och taktik, så jag gissar att det inte bara är i mitt huvud detta existerar. Blir nog flera inlägg om just detta framöver. Än så länge är det en rörig massa i mitt huvud som måste redas ut... to be continued.

Inga kommentarer: