fredag 9 december 2011

Tekniktips för nybörjare

Jag vet inte hur många gånger jag har skrivit att projektet närmar sig sitt slut, men nu kan jag med säkerhet säga att vi nosar på målsnöret. Ett tecken på det är att vi har blivit ombedda att sammanfatta vad vi har lärt oss under träningsperioden. Hur gör man det på ett lätt sätt? Mycket av det jag har arbetat med har varit kopplat till min höjdrädsla, träningsovana och andra psykologiska faktorer. Något ni fått läsa en massa om i flera av mina blogginlägg.

När jag tänker efter har jag också lärt mig en hel del grundläggande teknik som har förbättrat min klättring avsevärt. En del har jag skrivit om tidigare, men jag tänkte ändå som en avslutning summera mina bästa tekniktips för alla de som är lika mycket nybörjare på klättring som jag var tidigare i år.

Tipsen presenteras utan inbördes ordning och jag tänkte börja med ett som jag skrev om ganska tidigt. Vikten av att kunna kliva upp ordentligt på ett fotsteg. Det är egentligen så enkelt, ta lite fart och bara ställa sig upp på nästa fotsteg, istället för att alltid behöva slita med armarna. Trots att det är enkelt så kunde jag det inte när det projektet började, hade nog inte på egen hand heller kommit på tanken att försöka.

Här är ett gammalt klipp från en träning när Robin fick mig att öva på just detta (bouldervägg med sva på K2):


Inga kommentarer: