onsdag 14 december 2011

Skona lederna

Jag fortsätter att beta av min lista med nybörjartips. I början av Utvecklas-projeket drog jag till och från på mig värk i axlar och armbågar. Nu mot slutet har jag helt glömt bort att jag hade dessa problem för det är inget som plågar mig längre. Självklart har träningsvanan och uppbyggnaden säkert gjort sitt, men jag tror också att det hjälper att jag har ändrat kroppshållningen lite på väggen under resans gång.

Bland det första jag fick lära mig var att jobba ner och bak axlarna när jag klättrade. Tidigare hängde jag mer i armarna och axlarna, vilket var dåligt på två sätt. Dels sliter det på axlarna och dels arbetar inte ryggmusklerna när man klättrar. Genom att få bak axlarna skonar man dem och använder dessutom de mer kraftfulla ryggmusklerna vilket gör klättringen lättare.

Försökte ta bilder som beskriver det hela. Skillnaden ser ju hårfin ut, men det gör mycket för hållningen på väggen. Genom att få bak axlarna kommer dessutom höften mer naturligt in nära väggen.



För att skona armbågarna gäller det att klättra med något böjd arm, bara så att man känner att det är musklerna som håller en uppe och inte lederna. Passar också på att länka till detta inlägg om hur man bäst håller fingrarna för att spara på dessas leder.

1 kommentar:

Olle Eriksson sa...

Jättebra inlägg! Ser fram emot fler såna.. :)