tisdag 3 maj 2011

Stekpannan

En av övningarna vi kör under styrketestet är den s k "Stekpannan" vilket tränar båda sidorna av underarmen och lite andra småmuskler i en roterande rörelse med handleden som annars är knepiga att komma åt. Jag kör normalt sett inte denna övning som en del i styrketräningsprogrammet, men det kanske jag borde ändra på. Den är också bra för att motverka tennisarmbåge.



Här kör vi med en 1.25 kilosvikt provisoriskt fasttejpad på ett stycke metallstång och sen väljer man på vilket avstånd från vikten man håller i stången; ju längre ifrån, desto jobbigare blir övningen. Det är viktigt att hålla stången vinkelrätt mot underarmen, när man blir trött tenderar stången och vikten att falla framåt vilket man alltså skall motverka.

Nästa gång kommer jag nog att flytta handen till 20 cm från vikten för att korta ner tiden övningen tar.

3 kommentarer:

Ida sa...

Hej!

Jag körde också stekpannan sådär för att undvika armbågsskador tills jag läste denna http://www.nicros.com/archive/climbers_elbow.cfm

Enligt den behöver man bara köra upp och ner utåt eller vad man skall kalla det, så nu gör jag så istället. Har ni några funderingar kring detta? Är det nödvändigt att köra åt båda hållen tror ni? Varför/varför inte?

Tacksam för tankar!

Anders sa...

Hej Ida,

Som Eric skriver i artikeln du länkar till så beror ju tennisarmbåge ofta på en obalans mellan de två motverkande muskelgrupperna i underarmen samt överansträngning i senorna.

Att bara köra övningen halvvägs så där är nog att föredra vid rehabilitering om man fått tennisarmbåge och behöver bygga upp styrka gradvis i en tidigare skadad pronator teres, men annars tror jag faktiskt att det är bra med den fulla rotationen, om man är frisk och hel dvs. Precis som han skriver så använder vi oss av båda muskelgrupperna när vi klättrar, inåtrotationen av att vi vill hålla handflatorna vända mot väggen och utåtrotationen när vi använder biceps för att dra oss upp för väggen.

Men jag är ingen expert på vare sig muskelskador eller styrketräning så ta det med en nypa salt.

Som sagt kör jag inte stekpannan som styrkeövning utan vi gör det bara på fystestet. Vill man undvika tennisarmbåge finns det andra övningar också, exempelvis som att göra underarmscurls (ovansidan) med en hantel, se den här artikeln från samma sida.

Ida sa...

Vilket utförligt svar tackar så mycket!!!