söndag 29 maj 2011

Ljuset i den proverbiala tunneln

Får instämma i Johanna att det är bloggtorka, delvis på grund av min skada, delvis på grund av utomlandssemestrar. Vissa har det bra...

Aaaanywho... kort uppdatering om axeln: Testade den lite lätt på väggen idag och till min lättnad så kändes det förvånansvärt bra, även nu timmar senare efter att ha väntat in eventuell eftersvullnad.

Medicinen mot denna åkomma är alltså lätt rehabträning med gummiband, stretching av antagonistmuskler (bröstmusklerna) samt massage (medelst liggandes på en tennisboll i mitt fall, singel som jag är). Jag har avstått från klättring för att inte förvärra ömma muskelfästen, men det är inte heller vila som är vägen tillbaka. Nu känner jag att det är dags att börja lägga in lite pass igen, om än på lite lugnare nivå, tills jag känner mig helt återställd. Rehabövningarna kommer jag fortsätta med och det kommer förmodligen att delvis ersätta styrkepassen nu i början; det är ganska uppenbart var jag är svag och i behov av förstärkning.

Exempel på övningar för axlar/skulderblad:
Axelrotation inåt
Axelrotation utåt
Drag till hakan
Stående rodd

Sedan finns det mer konventionella axelövningar också såklart, det här är de man lätt glömmer.

Inga kommentarer: