torsdag 16 juni 2011

Oväntade förbättringar

Vi hade styrketester igår igen, men med tanke på att mycket av den utrustning vi använt tidigare har brunnit upp blev det en rumhuggen historia. Och de tester vi ändå lyckades genomföra var till viss del svåra att jämföra med tidigare resultat (ex hade vi andra typer av grepp i deadhang osv). Dessutom hade jag inga vidare förväntningar på utfallet efter semester, lite allmän ledvärk och längre helger som senaste månaderna har gjort att det blivit lite so and so med träningen.
Förvånande hade jag förbättrat mig enormt i en av de grenar som gick att jämföra - benböj. För drygt tre månader sedan kunde jag typ göra noll respektive en halv benböj på respektive ben. Igår gjorde jag sex respektive sju stycken. Tror visserligen inte att jag har blivit flera hundra procent starkare. Förklaringen ligger snarare i bättre rörlighet i fotlederna och en bättre balans. Att just balansen blivit bättre märker jag i många andra övningar och det känns så jäkla gött att faktiskt objektivt kunna peka på lite resultat av träningen.
I själva klättringen är det svårt att avgöra om man blir bättre. Den senaste tiden har jag från flera vänner fått frågan om jag märker att jag blir bättre på att klättra, och det är skitsvårt att säga om jag verkligen har det. Kanske lite. Snarare känns det som om problemen blir lättare eller att jag inte ansträngde mig tillräckligt tidigare. Just den känslan är säkert ett tecken på att jag blir bättre...

Inga kommentarer: