onsdag 13 juli 2011

En dyrköpt 6c

Planen var egentligen att inte klättra igår. Rev upp en flapper som lämnade ett kraterstort hål i mitt vänstra lillfinger när jag och Robin tränade dynos i måndags (efter det att jag hade satt mitt projekt) och jag skulle nu vila och läka ihop huden.

Men så ville maken klättra och jag, som fortfarnade är lika nykär i K2, kunde inte hålla mig borta. Gick dit med planen att främst säkra honom. Väl på plats gick det inte att hålla sig från väggen och jag klättrade lätta leder med topprep samtidigt som jag försökte använda mitt avskalade fingret så lite som möjligt.

Fick syn på en 6c som såg görbar ut, vilket innebar att jag trodde mig kunna ta de tre första greppen. Eftersom jag ändå bara latjade bestämde jag mig för att känna på leden i etapper och få en uppfattning om hur långt bort jag var från att kliva upp ytterligare en svårighetsgrad. Förvånande nog satte jag samtliga sekvenser redan första vändan , dock inte i en följd, men på tredje försöket sydde jag ihop hela leden.

Sååå sjukt nöjd och överraskad. Första 6c avklarad. En stor del på sva visserligen, men klassad som "fingery" och "reachy" - mina två sämsta. Helt otroligt! Var så glad att jag glömde bort bilen utanför på parkeringen. 450 kronor i böter för en så trevlig eftermiddag kändes ändå prisvärt...

Inga kommentarer: